de beste carrotcake

12885853_10154679437236978_7499958228033250327_o

in arizona at ik, heel veel jaren geleden, de eerste keer carrotcake. en het was meteen een vegan carrotcake. verrukkelijk was die.

thuis probeerde ik het ook, volgens het recept van lisette kreischer in haar boek ‘ecofabulous, koken in alle seizoenen’. en dat bleef niet bij één keer🙂. ik paste het recept minimaal aan. bij een paar producten zet ik merk dat ik kocht erbij, je kunt de ingrediënten natuurlijk van een ander merk kopen).

uit de taart haal je 8 heel grote stukken. of 12 kleinere.

dit is het recept!

een grote winterwortel, of een paar kleinere

350 gram gezeefd (volkoren) tarwemeel (biologische van ecoland)

200 gram biologische kristalsuiker (AH) (of 330 gram rietsuiker)

75 gram rozijnen

75 gram walnoten (biologische van horizon)

1/2 eetlepel kaneelpoeder

1/2 eetlepel fijn gesneden gember

beetje zout

250 ml zonnebloemolie

2 potjes kokosslagroom (soyatoo), je kunt ook andere plantaardige slagroom nemen. ik gebruikt van deze 2 potjes 50 g voor het deeg (zie volgende ingrediënt)

250 ml vanille sojamelk (alpro) en  kokosslagroom (soyatoo), gemengd (ik neem altijd 200 ml sojamelk en 50 g slagroom)

3 eetlepels appelmoes (biologische van AH)

1 zakje bakpoeder (dr oetker)

extra walnoten ter versiering

ik decoreerde verder met wat kokos en sinaasappelrasp, je kunt ook bijvoorbeeld wortelrasp gebruiken. wat jij mooi vindt🙂

verwarm de oven voor op 200 graden. smeer een rond bakblik in met wat olie en bestrooi met meel. was de wortel(s) en rasp ze zijn. maak kleine stukjes van de walnoten.

meng de bloem, bakpoeder, zout, kaneel, gember, suiker, wortel, walnoten, rozijnen in een kom. roer alles door elkaar. meng in een andere kom de olie het soyamelk-slagroom-mengsel en de appelmoes. voeg dit mengsel toe aan de grote ingrediënten. roer alles goed door elkaar met een lepel. giet het mengsel in de vorm en bak de taart in ongeveer 35 minuten gaar. hou de taart na 25 minuten een beetje in de gaten.

laat de taart in de vorm afkoelen en versier hem met kokosslagroom & meer!

12888776_10154680153121978_4103403383399589269_o

 

 

 

 

About vegaline

dierenrechten. dierenleed. vegetarisme. veganisme. dieren helpen. bio-industrie. bont-industrie. dierproeven. amusement met dieren. dierenbelangen. grafisch ontwerper. koken.

5 responses to “de beste carrotcake”

  1. Josette says :

    Hallo, ik zou graag dit weekend de carrotcake willen maken. Kun je me Aub zeggen hoeveel gram geraspte wortel dat we best nemen? Hij ziet er echt smakelijk uit! Hopelijk lukt het mij ook.

    • vegaline says :

      hoi josette, ik weet eigenlijk niet hoeveel gram wortel het is. je moet een grote winterwortel raspen. ik denk dat het ongeveer 3 volle handen rasp zijn, zoiets🙂. ik heb biologische wortels, daarvan raspte ik er 3. succes, hoop dat het lukt! groetjes, aline

  2. Josette says :

    Hoi Aline, dank u voor dit recept. Ik bevestig dat jouw carrotcake wel echt de beste is. Ik vond hem ook super! Het is me dus prima gelukt. Hij was ook heel luchtig. Ik heb er wel geen rozijnen in gedaan en heb zoals je schreef 3 wortels geraspt. Ik heb ze nu ook vergeten te wegen. Deze carrotcake gaat tussen mijn favoriet recepten komen te staan. Nogmaals bedankt. Groetjes Josette

  3. Josette says :

    Hoi Aline, ik heb de beste carrotcake nog eens gemaakt. Alweer super gelukt maar ik heb nog een vraagje. Ik heb nu ook volkorenmeel gebruikt Mijn vraag is, wat doe jij met de vezels wat in de zift blijven liggen? Gebruik jij die voor iets of werp je die weg? groetjes Josette

    • vegaline says :

      hoi josette, ik probeer ze zo goed mogelijk door de zeef te krijgen, de rest gooi ik weg. maar denk dat ze ook gewoon mee kunnen in het deeg eigenlijk! groetjes, aline

Geef een reactie

