ben jij eenzaam?

‘ben je eenzaam?’ ik weet nog dat mijn therapeut me onlangs deze vraag stelde. ik eenzaam? natuurlijk niet!

volgens haar moest ik er toch nog maar eens over nadenken.

zo’n jaar geleden schrok ik van een gesprek met een vriendin; ze vertelde me dat ze eenzaam is. kon me er niets bij voorstellen. hoorde haar regelmatig vertellen over fijne weekendjes weg met vriendinnen en mooie vakanties. dan kun je toch niet eenzaam zijn.

niet veel later was het ‘week tegen eenzaamheid’. ik plaatste een twitterbericht (vegaline73) met een link naar de site van de campagne. naast een aantal mensen die hun zorg kenbaar maakten (je bent toch niet eenzaam?), liet een vriend weten dat je aan zo’n week ook weinig hebt, als je eenzaam bent. owh…

terug naar het gesprek met mijn therapeut. ondanks het ogenschijnlijk ontbreken van eenzaamheid, wilde ik er best eens over nadenken. dat deed ik dus, thuis op de bank zat, als ik ervoor koos geen drankje te doen in het cafe om de hoek. conclusie: ik ben soms eenzaam! oei!

eigenlijk werd ik best blij van deze conclusie. waar ik eerder dacht dat je niet eenzaam mág zijn als je een leuk, sociaal leven hebt, durf ik nu deze emotie te herkennen én erkennen. er zijn veel mensen die matige eenzaamheidsgevoelens hebben, daar ben ik er een van.

eenzaamheid heeft niks te maken met niet leuk genoeg zijn, te weinig vrienden hebben. denk dat ik best leuk ben🙂 en aan vrienden heb ik geen gebrek. heb geen last van ‘sociale eenzaamheid’. eenzaamheid is het subjectief ervaren van een onplezierig gemis . je bent je eigen graadmeter én kunt het uiteindelijk alleen zelf oplossen.

je eenzaamheid doorbreken, dat kan niemand anders voor je doen. hoe je dat doet? ik heb geen idee… de ene keer kies ik ervoor iets leuks te gaan doen. of ik steek kaarsjes en een wierookje aan, lekker drankje & bakje chips en beetje zappen werkt een andere keer weer beter. soms ga ik meteen na ‘goede tijden, slechte tijden’ slapen. vol zelfmedelijden, lekker veilig opgeborgen in bed. voor mij werkt dat het beste, op het moment van eenzaamheid kiezen wat het fijnste voelt.

geen idee of dit iets tijdelijks is. eigenlijk weet ik niet of ik jaren geleden ook het gevoel van eenzaamheid kende. denk eigenlijk van wel. maar toen gaf ik het nog niet toe… en dat doe ik nu wel. gelukkig maar.

voor wie erin geinteresseerd is: vandaag is de ‘week tegen eenzaamheid’ overigens weer begonnen.

 

About vegaline

dierenrechten. dierenleed. vegetarisme. veganisme. dieren helpen. bio-industrie. bont-industrie. dierproeven. amusement met dieren. dierenbelangen. grafisch ontwerper. koken.

7 responses to “ben jij eenzaam?”

  1. Suzanne says :

    IX – Alleenzijn

    Als er geen partner in ons leven is, kunnen we óf eenzaam zijn, óf genieten van de vrijheid die het alleenzijn oplevert. Als we bij anderen geen steun vinden voor de waarheden die we diep van binnen voelen, kunnen we ons geïsoleerd en bitter gaan voelen, of feestvieren omdat onze visie krachtig genoeg is om zelfs de sterke menselijke behoefte aan goedkeuring door familie, vrienden of collega’s te doorstaan. Als jij nu in zo’n situatie zit, wees je dan bewust van hoe je verkiest je ‘alleenzijn’ te zien en neem verantwoordelijkheid voor de keuze die je hebt gedaan.

    De nederige figuur op deze kaart gloeit van een licht dat uit zijn innerlijk straalt. Een van de belangrijkste bijdragen van Gautama de Boeddha aan het spirituele leven van de mensheid is geweest dat hij er bij zijn discipelen op aandrong: ‘Wees je eigen licht.’ Uiteindelijk moet ieder van ons het innerlijke vermogen ontwikkelen om ons zonder metgezellen, zonder kaart of gids een weg te banen door de duisternis. Als je alleen bent, ben je niet alleen, maar gewoon eenzaam – en er zit een enorm verschil tussen eenzaamheid en alleenzijn. Als je eenzaam bent, denk je aan de ander, mis je de ander. Eenzaamheid is een negatieve toestand. je zou liever hebben dat de ander bij je was – je vriend, je vrouw, je moeder, je geliefde, je echtgenoot. Het zou fijn zijn als de ander er was, maar de ander is er niet.

    Eenzaamheid is de afwezigheid van de ander. Alleenzijn is de aanwezigheid van jezelf. Alleenzijn is heel positief. Het is een aanwezigheid, een overvloedige aanwezigheid. Je bent zo volledig aanwezig dat je het hele universum met je aanwezigheid kunt vullen; je hebt niemand nodig.

    Hoi Aline,
    Ik vind dit zelf altijd zo’n mooie en wijze tekst van Osho. Ik ben ook eindeloos veel alleen geweest. Momenten van eenzaamheid en momenten van alleenzijn. Ken het ook.🙂 En ik denk iedereen. Zelfs in een grote groep kun je je soms eenzaam voelen. Ik wilde je deze tekst niet onthouden, mocht je hem nog niet eerder hebben gezien. Het klinkt niet echt alsof jij heel erg veel problemen hebt met zo af en toe eenzaam zijn en daar je eigen remedie voor hebt. Super🙂
    groetjes,Suzanne

    • vegaline says :

      ha suzanne,

      dank voor je mooie reactie. kende de tekst niet.

      veel mensen zien me als iemand die ‘alles voor elkaar heeft’. het leek me goed ook eens deze kant van mezelf te laten zien. bijzonder om te zien welke mensen reageren op mijn blog!

      groetjes,
      aline

  2. Daniëlle says :

    Mooi stukje, om over na te denken… Dus dank je voor het delen.

  3. Alynda says :

    Oh zo herkenbaar… ik ontdekte een tijd geleden dat ik eigenlijk erg eenzaam was, terwijl ik juist heel veel mensen om me heen had! Maar dat waren mensen die allemaal vooral met zichzelf bezig waren. Is prettig om je daarvan bewust te worden, nu heb ik andere mensen om me heen🙂

  4. Zo maar iemand says :

    Geweldig stukje Aline.

    Tijdens het lezen moest ik denken aan de zin uit de film Into the wild : Happiness is only real when shared.

    Nadat ik het gelezen had dacht ik Loneliness is only real when not shared.

  5. Tirtsa says :

    Mooi en eerlijk geschreven, Aline. Ik weet ook uit ervaring wat eenzaamheid is, misschien hoort het gevoel ook (soms) bij het mens-zijn, omdat ieder mens een individu is… zelfs al heb je fijne mensen om je heen…
    Ik vind het belangrijk dat er geen taboe hierop rust (en dat voor zover het er is, het doorbroken wordt, en daarom goed dat je er zo openlijk over schrijft…

Geef een reactie

