lekker wokje op de 4e fris en fruitige dag

ja, het is weer gelukt. ook vandaag vond ik het niet heel gemakkelijk, maar ben mijn dag natuurlijk weer fris&fruitig doorgekomen, alles voor het goede doel!

ben vanmorgen begonnen met een smoothie van ongezoete sojamelk, mango en banaan. receptje vond ik op op de site van fris & fruitig, http://www.frisenfruitig.nu. verder heerlijk fruit gegeten. tussen de midddag een salade gemaakt van komkommer, avocado en cherrytomaatjes.

ook vanavond weer heerlijk gegeten: gegrilde kikkererwten, een wokje met groenten en een komkommersalade.

heb een blik kikkererwten laten uitlekken en ze daarna in een ovenschaal gedaan met een eetlepel kokosolie en wat zout. de oven voorverwarmd op 180 graden en de kikkererwten daar een uur laten grillen. niet langer laten staan, dan drogen ze uit.

ondertussen heb ik een halve komkommer in repen gesneden met een dunschiller. wat citroensap, agavesiroop en beetje zout erover en in de koelkast wegzetten.

een halve blok tahoe even in wat olijfolie, rode peper en wat zout laten staan. ondertussen de peultjes schoonmaken, halve rode paprika in repen en plakjes banaan. beginnen met het bakken van de tahoe, in de olie waarin hij even gemarineerd heeft. vervolgens, na ongeveer  5 minuten, de peultjes en repen paprika erbij. na een paar minuten de banaan en cashewnoten nog een tijdje meebakken. alles op een bordje serveren!

weer een erg lekkere fruitarische maaltijd.

About vegaline

dierenrechten. dierenleed. vegetarisme. veganisme. dieren helpen. bio-industrie. bont-industrie. dierproeven. amusement met dieren. dierenbelangen. grafisch ontwerper. koken.

6 responses to “lekker wokje op de 4e fris en fruitige dag”

  1. Mae says :

    Ik denk dat ik het in de zomer ook ga uitproberen. Wellicht kan ik mijn vriend ook overhalen. We zijn ethisch vegetariërs en nu ook (parttime) aan het experimenteren met het veganisme. Niet dat we voor die tijd veel eieren en zuivelproducten tot ons namen maar soms is zo’n zakje kant en klare roomsaus toch zo makkelijk.
    De verse sojamelk bevalt zonder meer al dus met de soja room moet het toch ook goed gaan. Maar het idee van alleen of voornamelijk vruchten (fruit, noten, zaden, groentevruchten etc) consumeren is interessant. Ik zal het vanavond als ‘discussiepunt’ gebruiken.

    Leuk dat je recepten online zet en je ervaringen deelt, dank je wel.
    Er zijn niet veel websites (of blogs) over Fruitisme.
    Nog even doorbijten (letterlijk). 😉 Veel succes en geniet ervan!

    Groetjes, Mae
    (je kent mij niet maar ik sympathiseer met je doel)

    • vegaline says :

      hoi mae,

      bedankt voor je leuke bericht.

      moet eerlijk zeggen dat ik dit 21-dagen experiment met fruitisme heel leuk vind. soms moeilijk, maar leuk. tegelijkertijd kom ik erachter dat het fruitarisme niet iets is dat bij me past. dat doet veganisme wel. volgens de principes die ik belangrijk vind, eet ik bijvoorbeeld liever aardappels, spruiten, andijvie e.d. uit nederland. seizoensgroenten, zo vaak mogelijk. deze producten vallen niet binnen dit dieet. ik eet dus regelmatig boontjes, die uit kenia of israel komen. en daar sta ik niet achter. voor een keertje, prima. maar ik kan persoonlijk te weinig rekening houden met het seizoen. daarnaast mis ik aardappels, pasta, rijst toch wel erg.

      ik bijt nog even een paar dagen door. en dan was dit een heel leuke ervaring, een uitdaging die ik zeker weer zou aan gaan!

      groetjes,

      aline

      • Mae says :

        Hi Aline,

        Ik vind het knap van je omdat het vast niet meevalt. Dat je het leuk vind is waarschijnlijk ook een motivatie? Maar ik begrijp je dilemma, wat betreft de boontjes uit Kenia en eten wat per seizoen in Nederland wordt aangeboden. Als iedereen lokaal geteeld voedsel zou eten dan hebben de mensen in Afrika weer water en kunnen ze eventueel zelf de boontjes eten. Plus dat het veel energie bespaart. Wellicht is Fruitisme meer haalbaar voor mensen in warmere landen. Ze vangen meer zon en het voedsel hangt soms letterlijk voor hun deur.

        In de zomer en begin herfst zal ik het fruitisme eens uitproberen met o.a. een paar recepten op je website, als ik deze mag overnemen op een Wordpad? Misschien bestaan er ook een seizoens-Fruitariërs? 😉

        Gisteravond in ieder geval al vegan pannekoeken gemaakt (met egg replacer en verse sojamelk) en ze waren heerlijk! Vooral met schijfjes champignons en een beetje poedersuiker.
        We hadden ook één gemaakt met pompoenpitjes en dat smaakt notig maar wel lekker.

        Groetjes, Mae

  2. vegaline says :

    hoi mae,

    ja, veganistisch kun je hartstikke goed pannekoeken maken he? vind ze met ui, prei en paprika ook heel lekker. of gewoon met fruit.

    ik heb trouwens een vegan kookblog? weet niet of ik dat al heb verteld… alinesvegablog.wordpress.com
    je mag de recepten die je maakt zeker op een wordpad. wat is dat eigenlijk?

    groetjes!

    aline

  3. vegaline says :

    och, wat stom… je zit op mijn blog. ik schrijf mijn fruitarische blogs namelijk eerst op http://www.frisenfruitig.nu. daar staan meer blogs over deze uitdaging op. vandaar dan ik mijn blog zojuist liet weten, haha.

    aline

  4. Mae says :

    Hi Aline,

    De pannekoeken waren echt heerlijk. Ik zal de ui, prei en paprika combinatie een keer proberen. Mijn vriend had het ook al over hartige pannekoeken. Dat heb ik zelf nooit gedaan maar het maakt een pannekoekenavond wel gezonder.

    Een Wordpad is een basistekstverwerkingsprogramma, vergelijkbaar met Word alleen dan simpeler. Het staat (normaal) op elke pc die Windows als besturingssysteem heeft. Net als op notepad en Word kun je met Wordpad ook tekst opslaan. Vandaar mijn vraag of ik een paar recepten die op je blog staan mocht overnemen op een ‘tekstbestandje’, zodat ik ze later kan uitproberen.

    Ik ben op je blog terecht gekomen vanwege de billboard actie (echt gaaf!) en toen las ik toevallig dat je aan een fruitarisch dieet was begonnen. Maar ik had overigens geen idee van de fris en fruitig website! Het was dus echt een georganiseerde uitdaging om 21 dagen fruitarisch te eten, met deelnemers (waaronder jij) die je kunt volgen. Een leuk initiatief. Ik zal de website later eens doornemen. 🙂

    Groetjes, Mae

Geef een reactie

