wat een lekkere wortelstamppot

ik was niet zo’n goede eter vroeger. dat wil zeggen: ik lustte bijna niks. dat was toen ik 10 was en vegetarier werd best lastig, aangezien de rest van het gezin bijna elke dag groente, vlees en aardappelen at. dat werden dus groente en ‘droge’ aardappels voor mij, ieks. de grootste hekel had ik aan boerenkool- en wortelstamppot. boerenkool heb ik sinds mijn jeugd niet meer gegeten. onlangs heb ik een poging gedaan een wortelstamppot te maken. en die smaakte…. verrukkelijk. niet gewoon lekker, ik vond hem heerlijk. het recept vond ik op de site van albert heijn, heb er een vegan versie van gemaakt, dus zonder melk en met plantaardige boter. hierbij het recept voor 2 personen. ik vond overigens de portie wat klein met deze hoeveelheid…

een halve kilo biologische wortelen

2 uien

wokolie

2 theelepels sambal

een halve kilo biologische aardappels

een grote lepel plantaardige boter

(herbamare)zout

versgemalen peper

2 fallafalburgers

verwarm de oven op 225 graden. schil de wortels en snij ze in stukken van ongeveer 1 cm dik. schil de uien en snij in parten. doe de wortels en uien samen met ongeveer 4 eetlepels wokolie en de sambal in een ovenschaal en schep door elkaar. zet de groenten ongeveer 35 minuten in de oven. schil de aardappels en kook ze gaar. giet de gare aarappels af, stamp ze fijn en maak er een smeuige puree van met de plantaardige boter. haal de groenten uit de oven, proef even f ze gaar zijn, en schep deze door de aardappelpuree. breng op smaak met versgemalen peper en (herbamare)zout. je kunt er eventueel nog wat cashewnoten doorheen scheppen. een fallafelburger smaakt er erg goed bij!

About vegaline

dierenrechten. dierenleed. vegetarisme. veganisme. dieren helpen. bio-industrie. bont-industrie. dierproeven. amusement met dieren. dierenbelangen. grafisch ontwerper. koken.

Geef een reactie

