mam, ik eet geen vlees meer

dierenleed_bioindustrie_varkens

dat zei ik tegen mijn moeder, toen ik 10 jaar was. op school moest ik een spreekbeurt houden. over mijn vader en zijn werk bij DSM en over mijn konijntje pluis had ik in mijn klas al verteld, dus ik moest iets anders verzinnen. hoe het kwam, weet ik niet, maar het leek me wel interessant om iets de dierenbescherming te vertellen. toen ik het foldermateriaal dat ik toegestuurd had gekregen bekeek, zag ik daar een foto van de intensieve veehouderij. tot dan toe had ik er nooit bij stilgestaan dat dieren voor vlees in hokken worden gehouden, en dat was me ook niet verteld. meteen besloot ik om geen vlees meer te eten. op dat moment dachten mijn ouders nog dat dat vegetarisme wel over ging, maar niets was minder waar. als ik zei dat ik moe was, moest ik van mijn ouders altijd even een bezoekje brengen aan onze huisarts. die wist mijn moeder en mij destijds als te vertellen, dat mijn levenswijze gezonder is dan die van een vleeseter. ik werd lid van de dierenbescherming en deed mee met de kids for animals. elke jaar werd ik een beetje fanatieker. op mijn 16de voerde ik mijn eerste actie, tegen de jacht. mijn broer werd vegetariër en ook mijn moeder volgde. mijn moeder eet inmiddels ook grotendeels veganistisch en mijn vader eet vaak veganistisch, af en toe een melkproduct en helaas af en toe een stukje vis. uiteraard heb ik het wel heel erg getroffen met een familie om me heen die er dezelfde principes op na houden, dat maakt het wel wat gemakkelijker. toen ik 12 jaar geleden guido leerde kennen, hij was een groot vleeseter, wilde hij weten wat de drijfveren voor mijn veganisme zijn.  hij heeft toen op eigen initiatief ‘pro mens, pro dier’ van peter singer gelezen en was op de helft van het boek al vegetariër. ons poes loesje eet helaas wel vlees en vis, maar  overwegend van biologische afkomst. en dat laat ik maar zo. van de dierenbescherming ben ik al jaren geen lid meer, maar ben ze wel dankbaar dat ze me 27 jaar geleden de intensieve veehouderij in een folder lieten zien!

About vegaline

dierenrechten. dierenleed. vegetarisme. veganisme. dieren helpen. bio-industrie. bont-industrie. dierproeven. amusement met dieren. dierenbelangen. grafisch ontwerper. koken.

Geef een reactie

